• INSTRUKCJA PORUSZANIA SIĘ PO SERWISIE
  • STRATEGICZNE PLANY ROZWOJU OBSZARU TRÓJMIEJSKIEJ METROPOLII.

    Strategiczne plany transportu i mobilności obszaru Trójmiejskiej Metropolii  w perspektywie finansowej na lat 2014 – 2020.
     
        Opracowana strategia przez Fundację Inżynierii Lądowej – Partner In Business Strategies dla naszej Metropolii ma kolosalne znaczenie dla wszystkich zainteresowanych rynkiem komercyjnym tego regionu. Bowiem bez wiedzy w tym temacie trudno jest dziś podejmować jakiekolwiek decyzje inwestycyjne. Przykładem jest Aglomeracja Gdańska, która zrealizowała już w znacznym stopniu swoje plany infrastruktury i dziś widać naocznie pozytywne skutki tych działań. Wymienię tu nowoczesny port głęboko torowy w Gdańsku, sieć nowoczesnych magazynów w obrębie portu czy w bezpośrednim kontakcie z A-1 i trójmiejską obwodnicą, potężnie rozbudowująca się sieć nowoczesnych biurowców, hoteli czy center handlowych. To wszystko mogło powstać dzięki dobrze rozplanowanej sieci transportu i mobilności obszaru Gdańskiego. To tyle na dziś, ale plany sięgają dalej inicjując globalny rozwój całego szeroko pojętego obszaru naszej Aglomeracji. Co zawierają plany opracowanie, choć jak wiemy daleka to droga do rzeczywistości. Lecz bez mądrego planowania trudno o właściwe efekty pozwalające na dynamiczny rozwój tego regionu.

    Zatem zacznę od transportu drogowego i podstawowych zadań inwestycyjnych:
    1.   Droga S-6 Słupsk – Gdańsk łącznie z obwodnicą metropolitarną,
    2.   Droga S-7 Warszawa – Gdańsk, odcinki w województwie pomorskim,
    3.   Budowa mostu przez rzekę Nogat w Malborku wraz z dojazdami DK 22 i DK 55,
    4.   Przebudowa i modernizacja Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni,
    5.   Budowa obwodnic miast Czersk, Malbork, Starogard Gdański w połączeniu DK 22,
    6.   Przebudowa dróg wojewódzkich nr 222 i 224 z uwzględnieniem dostępu do A1,
    7.   Przebudowa dróg wojewódzkich nr 214, 216, 221. 226, 501, 502 na północnym odcinku a w tym budowa Wschodniej Obwodnicy Lęborka w ciągu drogi nr 214 oraz budowy obwodnicy Kartuz w ciągu drogi nr 211,

    Kolejny ważny element to transport kolejowy:
    1.   Poprawa infrastruktury kolejowej wiążąca się dostępem do portu w Gdańsku,
    2.   Poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdyni,
    3.   Nowy ciąg transportu kolejowego Bydgoszcz – Trójmiasto (linie 201 203 oraz I i II odcinek w OM,
    4.   Prace na linii kolejowej C-E65 na odcinku Bydgoszcz – Tczew (odcinki w OM,
    5.   Prace na linii kolejowej Ne 202 Gdynia – Chylonia – Słupsk,
    6.   Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 granica województwa – Kwidzyń – Malbork (odcinki w OM).

    Transport wodny to także ważny element w całej układance mobilności opracowanego obszaru:
    1.   Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku,
    2.   Modernizacja układu falochronów osłonowych Portu Północnego,
    3.   Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego,
    4.   Budowa w Porcie Północnym schronienia dla statków będących lub mogących się znaleźć w niebezpieczeństwie lub zagrożonych katastrofa
          ekologiczną oraz budowa falochronu osłonowego wraz z zaporą przeciwrozlewową,
    5.   Budowa terminalu promowego w porcie Gdynia,
    6.   Pogłębienie toru podejściowego wraz z przebudową nabrzeży w porcie Gdynia,
    7.   Rozbudowa terminalu paliwowego na falochronie portu Gdynia,
    8.   Przebudowa wejścia południowego do portu Gdynia,
    9.   Budowa systemu administracji morskiej oraz oznakowania nawigacyjnego,
    10. Odbudowa budowli regulacyjnych na Dolnej Wiśle na odcinku 933 – 718 km,

    Poprawa jakości wewnętrznych powiązań transportowych w OM.
    W zakresie transportu drogowego:
    1.   Obwodnica północnej Aglomeracji Trójmiejskiej,
    2.   Rozwój podstawowego układu ulic w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, a w tym: nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem, Droga Zielona w Gdyni;
          przebudowa węzłów Kowale i Szadółki na odcinku Obwodnicy Zachodniej Trójmiasta,
    3.   Budowa trasy W-Z na odcinku od ul. Otomińskiej do granic miasta Gdańska,
    4.   Budowa węzła śródmieście - wiadukt Biskupia Górka,
    5.   Rozwój podstawowego układu ulic mi. w Tczewie – suchy port w Zajączkowie,
    6.   Budowa mostu zwodzonego przez Wisłę w Gdańsku Sobieszewie,
    7.   Rozbudowa systemu bezpieczeństwa drogowego TRISTAR,
    W zakresie transportu kolejowego:
    1.   Rozwój kolei aglomeracyjnej: przebudowa odcinak Rumia – Wejherowo, przebudowa stacji Gdynia Cisowa Postojowa
    2.   Rewitalizacja linii kolejowej Lębork – Łeba,
    3.   Zakup nowych zespołów trakcyjnych dla SKM i PKM,
    W zakresie transportu wodnego:
    1.   Modernizacja śluz żeglugowych Nogatu i Szkarpawy wraz z rewitalizacją dróg wodnych E-70 i E-40,
    2.   Rozwój dróg wodnych delty Wisły i Zalewu Wiślanego,
    3.   Budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną,

    Ważnym elementem w planach przyszłościowych jest transport zbiorowy, zapewniający mi. dobrą i szybką możliwość dojazdu z domu do pracy i odwrotnie. Tu plany obejmują:
    1.   Wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania transportem publicznym z uwzględnieniem okolicznych miast powiatowych zmierzającego do wprowadzenia wspólnego biletu za przejazdy,
    2.   Rozbudowa układu linii tramwajowych w Gdańsku – Nowa Bulońska, Nowa Politechniczna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa, Nowa Świętokrzyska oraz Nowa Wałowa,
    3.   Przebudowa infrastruktury tramwajowej ulic Siennickiej i Lenartowicza,
    4.   Rozbudowa i modernizacja układu linii trolejbusowych w Gdyni,
    5.   Ożywienie dróg wodnych obsługujących linie tramwaju wodnego w Gdańsku,
    6.   Dokończenie budowy infrastruktury towarzyszącej Pomorskiej Kolej Metropolitarnej,
    7.   Budowa i modernizacja węzłów integracyjnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w zakresie przemieszczania i przesiadania się osób oraz pasażerów,

    Z jakich środków będą finansowane te ogromne przedsięwzięcia:
    Otóż realizacja celów postawionych wyżej i nie tylko (tu przedstawiłem te najbardziej istotne dla naszej Aglomeracji) finansowane będą z:
    1.   Krajowych środków publicznych, jak:
    a.   Budżetu państwa,
    b.   Budżetu województwa pomorskiego,
    c.   Budżetów jednostek samorządu terytorialnego OM,
    d.   Budżetów jednostek oraz form organizacyjno – prawnych sektora finansów publicznych,
    e.   Państwowych funduszy celowych jak; fundusz kolejowy czy Drogowy,
    f.   Kredytów krajowych instytucji finansowych,
    g.   Innych dostępnych instrumentów finansowego wsparcia publicznego.
    2.    Zagranicznych środków publicznych, jak:
    a.   Środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Polityki Spójności,
    b.   Kredytów międzynarodowych instytucji finansowych,
    c.   Innych środków pomocowych.
    3.   Środków prywatnych, jak systemy partnerstwa publiczno – prywatnego.  

    Jak widać są to ogromne zadania, ale bardzo ważne dla dalszego dynamicznego rozwoju naszej Aglomeracji i województwa pomorskiego. Zadania rozłożone są na kilka lat a ich szacunkowy koszt sięga niebagatelnej kwoty około 25 mld złotych. Warunkiem ich realizacji jest spójne działania rządu oraz miejscowych samorządów. Jestem wielkim optymistom w przedmiocie wspólnych działań. Bowiem każdemu ugrupowaniu zależy na szybkim i prawidłowo zaplanowanym rozwoju każdego zakątka Polski a w tym jest i nasze województwo pomorskie ze swym wyjątkowym atutem – dostępem do morza Bałtyckiego.
                                                                                                                                         Opracował na bazie zebranych informacji z Funduszu Rozwoju
                                        Andrzej Kozłowski – Doradca Rynku Nieruchomości Komercyjnych.

    https://biuramagazynylokale.pl/

                                    

     
    Reklama
    Polecane
    Zapisz się do newslettera:
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.