Nasza aglomeracja pomorska doczekała się realizacj wocześnienia i poprawy komunikacji kolejowej. Wielkie inwestycje jakie szykują się do roku 2023 to wpompowanie w drogi kolejowe na terenie województwa pomorskiego około 6 miliardów złotych. To ogromna suma, dzięki której do Trójmiasta łatwiej będzie dojechać np. ze Słupska, Kościerzyny czy Lęborka. Łatwiej będzie dzięki temu znaleźć pracę w Trójmieście. Należy wspomnieć, że nie jest zamknięta to pula pomocy Unijnej.
Oto planowane inwestycje:
- Elektryfikacja kolei na Kaszuby. W ramach tej inwestycji PKL wybuduje 50 km nowego torowiska pomiędzy Kościerzyną a Gdańskiem Osową. Przy okazji tego zadania zostanie zelektryfikowane 88 km linii kolejowej. Wymienione zostaną tory na długości 86 km i związane z tą linią 88 rozjazdy. Koszt tej operacji to kwota ponad 1,25 miliarda złotych. Wykonanie tego ogromnego zadania obejmującego również rozbudowę linii kolejowej w kierunku Bydgoszczy oraz elektryfikacje linii PKM w Gdańsku pozwoli swobodnie wjechać i wyjechać z Trójmiasta od strony Kościerzyny. Z kierunku tego dynamicznie rosną potrzeby transportowe i towarowe z portu w Gdyni oraz jak wcześniej wspomniałem potrzeby pasażerskie. To zadanie ma również aspekt ekologiczny, znikną bowiem spalinowe składy kolejowe.
- Miasto Słupsk i metropolia Trójmiejska wzbogaci się o dwutorowe połączenie kolejowe. To równie trudne i kosztowne przedsięwzięcie z tego też powodu podzielono je na cztery etapy.
- Pierwszy i najważniejszy etap to przebudowa istniejących torów na odcinku Gdynia Chylonia do Wejherowa a pomiędzy Redą a Wejherowem wybudowane zostaną dodatkowe tory dla ruchu PKP i SKM Trójmiasto. Nowe rozwiązania pozwolą na skrócenie czasu przejazdu poprzez zwiększenie szybkości do 160 km/godzinę.
- Kolejne etapy związane są z wybudowaniem dwóch torów na odcinkach Wejherowo – Lębork, Lębork – Słupsk, Słupsk – Kobylnica. Dzięki tej inwestycji znacznie skróci się czas przejazdu ze Słupska do Gdyni, gdzie dziś przejazd zabierał pasażerów około 1,5 godziny w jedną stronę.
- Porty - w Trójmieście wykonane zostaną dwa projekty poprawiające dostęp do portów morskich w Gdyni i Gdańsku.
Mimo, że port w Gdyni ma bardzo rozbudowaną sieć torowisk to wymagają one poważnych pracmodernizacyjnych i naprawczych. Planuje się przebudować około 120 km torowisk i ponad 350 rozjazdów. Oczywiście idąc z duchem czasu linie te zostaną zelektryfikowane.
W Gdańsku prace odbywać się będą dwukierunkowo. Z kierunku na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Centrum Sterowania oraz połączone ze stacjami Port Północny w Gdańsku i Kanał Kaszubski Gdańsk.
Z drugiej strony Wisły rozbudowie poddane stacje Gdańsk Zaspa Towarowa i rejon Gdańsk Wiśliny. W tym zadaniu w obu projektach modernizacji poddanych zostanie ponad 50 km torowisk.
Po wzmocnieniu sieci kolejowej w Trójmieście (PKM) Władze naszego województwa rozpoczną modernizację linii kolejowych na Pomorzu. M. In.:
W Gdańsku prace odbywać się będą dwukierunkowo. Z kierunku na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Centrum Sterowania oraz połączone ze stacjami Port Północny w Gdańsku i Kanał Kaszubski Gdańsk.
Z drugiej strony Wisły rozbudowie poddane stacje Gdańsk Zaspa Towarowa i rejon Gdańsk Wiśliny. W tym zadaniu w obu projektach modernizacji poddanych zostanie ponad 50 km torowisk.
Po wzmocnieniu sieci kolejowej w Trójmieście (PKM) Władze naszego województwa rozpoczną modernizację linii kolejowych na Pomorzu. M. In.:
- Przebudowie zostanie poddana linia kolejowa Szczecinek – Ustka.
- Linia Malbork – Gardeja na granicy województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego.
Rusza projekt zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa i zarządzania informacją linii kolejowej nr 250. Modernizacji poddany zostanie również budynek Dworca Podmiejskiego w Gdyni wraz z z peronami linii 250.
W kolejnych etapach do roku 2023 gruntownej modernizacji poddane zostaną perony Gdańsk Stocznia, Rumia Janowo, Gdynia Leszczynki, Gdynia Chylonia, Gdynia Grabówek, Gdynia Stocznia, Gdynia Redłowo oraz Gdynia Orłowo.
Przebudowie poddana zostanie infrastruktura dworca Głównego w Gdańsku. W kolejnych etapach przebudowie poddane zostaną dworce w Gdańsku Oliwie i Gdańsku Wrzeszczu.
To dobry znak dla rozwoju Pomorza i Trójmiejskiej Aglomeracji. Jednak to nie wszystko kolejnym ważnym globalnym zadaniem Władz w ramach Pomorza jest unowocześnienie systemu drogowego, wymagającego w rejonie Gdyni poważnym i szybkim inwestycjom. O tym pisałem wcześniej w artykule OBWODNICA METROPOLITARNA jej przyszłość oraz TRÓJMIEJSKA METROPOLIA strategiczne plany. Mam wiarę, że niebawem będę mógł się z Wami podzieli równie dobrymi wiadomościami jak ta o rozwoju, rozbudowie i modernizacji sieci kolejowej.
W kolejnych etapach do roku 2023 gruntownej modernizacji poddane zostaną perony Gdańsk Stocznia, Rumia Janowo, Gdynia Leszczynki, Gdynia Chylonia, Gdynia Grabówek, Gdynia Stocznia, Gdynia Redłowo oraz Gdynia Orłowo.
Przebudowie poddana zostanie infrastruktura dworca Głównego w Gdańsku. W kolejnych etapach przebudowie poddane zostaną dworce w Gdańsku Oliwie i Gdańsku Wrzeszczu.
To dobry znak dla rozwoju Pomorza i Trójmiejskiej Aglomeracji. Jednak to nie wszystko kolejnym ważnym globalnym zadaniem Władz w ramach Pomorza jest unowocześnienie systemu drogowego, wymagającego w rejonie Gdyni poważnym i szybkim inwestycjom. O tym pisałem wcześniej w artykule OBWODNICA METROPOLITARNA jej przyszłość oraz TRÓJMIEJSKA METROPOLIA strategiczne plany. Mam wiarę, że niebawem będę mógł się z Wami podzieli równie dobrymi wiadomościami jak ta o rozwoju, rozbudowie i modernizacji sieci kolejowej.
Opracował:
Andrzej Kozłowski – Doradca Rynku Nieruchomości Komercyjnych.
https://biuramagazynylokale.pl/
Andrzej Kozłowski – Doradca Rynku Nieruchomości Komercyjnych.
https://biuramagazynylokale.pl/